Wist u dat?

HET PROTEINEDIEET EN DIABETES GAAT DAT SAMEN?                  Diabetes suiker

Buiten dat een proteïne/eiwitdieet u helpt om het hongergevoel onder controle te houden en te zorgen voor een snel spierherstel na een (sport)inspanning zal het ook zorgen voor extra vetverbranding. Om de simpele reden dat spieren vet verbranden als brandstof.

Op de vraag of iemand met diabetes ook een proteïnedieet kan volgen is het antwoord een  voorzichtige ‘ja’. Vanzelfsprekend zal dit in overleg met de huisarts moeten gebeuren.

Feit is wel dat het proteïnedieet zo goed als zeker positief zal bijdragen aan het onder controle houden van uw bloedsuikerspiegel.  

Uit testen* met personen die diabetes type 2 hebben is gebleken dat ze na het consumeren van een maaltijd zonder proteïne een veel hogere insuline afgifte hadden. Na het eten van een zelfde maaltijd mét proteïne toegevoegd de insuline afgifte significant lager was. Men kan concluderen dat het effect van proteïne inname kan zijn dat, de medicatie inname die gepaard gaat met diabetes omlaag kan. Verder onderzoek moet dit nog extra bevestigen.

 

*Overgenomen uit: American Journal of Clinical Nutrition issue 2005

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Proteïne dieet en jojo-effect                                                             Jojo effect

 

Met iets meer kennis van het proteïne dieet en calorieën zal het makkelijker zijn om uw gewicht ook vast te houden nadat u door de 4 fases van het proteïne dieet bent gegaan en uw streefgewicht bereikt heeft. Daarom is onderstaande kennis nodig om het jojo effect te voorkomen en met ‘normaal’ eten zoveel mogelijk op gewicht te kunnen blijven door het maken van bewuste keuzes.

Mocht u desondanks weer gewicht aankomen, hoeft u niet meteen weer in fase 1 te starten maar kunt u deze kennis in combinatie met Proslank producten weer snel terug op uw streefgewicht komen.

Calorieën en brandstof oftewel lichaamsenergie

De eenheid van energie die het lichaam nodig heeft om te bestaan wordt uitgedrukt in calorieën. Dit is dus de manier om de energie die het lichaam nodig heeft te meten. Heel technisch uitgelegd is er één kilocalorie nodig om de temperatuur van 1 kilo/liter water 1 graad Celsius te verhogen. Dus wij mensen hebben voortdurend calorieën nodig om ons lichaam al op de gewenste lichaamstemperatuur van ongeveer 37 graden Celsius te houden. Anders raakt ons lichaam letterlijk uitgeput.

We krijgen onze energie binnen uit eten en drinken. Gemiddeld kan men stellen dat een mens dagelijks tussen de 2000 en 3000 kilocalorieën binnen moet krijgen. Vrouwen tussen 2000 en 2500 en mannen tussen 2500 en 3000. Eenvoudig geredeneerd kan men dan stellen dat er bij inname van meer calorieën lichaamsgewicht bijkomt. Bij (veel) minder calorieën valt men dus snel af > Fase 1 van het proteinedieet.

Koolhydraten, vetten en eiwitten.

In grote lijn zijn er 3 stoffen die calorieën leveren aan ons lichaam, te weten:

1 - Koolhydraten (4 kcal per gram)

2 - vetten (9 kcal per gram)

3 - eiwitten (4 kcal per gram)

De koolhydraat is de beste en efficiëntste leverancier van energie. Daarbij komt dat vetten eiwitten naast de functie als leverancier van brandstof ook nog andere functies. Ze dienen ook als bouwstof en bescherming. Calorieën die niet verbruikt worden als brandstof, bouwstof of bescherming eindigen dus als voorraad, zeg maar reservebrandstof. Dit opslag van reserve vindt plaats in lichaamscellen en zien we dus terig als lichaamsvet meestal zichtbaar als de bekende ‘vetrolletjes’.

Lege calorieën vindt men in voedingsmiddel die niets anders leveren dan (te veel) energie.

Omdat ons lichaam zo’n beetje alles wat we eten als brandstof kan gebruiken komt het dus zelden voor dat er te weinig brandstof is. Lege calorieën zullen daardoor nog sneller eindigen als lichaamsvet en de oorzaak zijn van overgewicht.

Enkele voorbeelden van veelvoorkomende lege calorieën zijn:

  • Simpele suikers

Zoals bovenstaand al beschreven zijn calorieën uit koolhydraten en speciaal uit simpele suikers lege calorieën. Dus hoe meer suiker een voedingsmiddel bevat hoe meer lege calorieën er aanwezig zijn. Kristalsuiker, snoepgoed, koekjes, frisdrank en andere zoetigheden zijn het aller slechtste voorbeeld hiervan. Hetzelfde geldt ook voor toevoegingen( die niet altijd makkelijk zichtbaar zijn) zoals glucose, fructose, maltose, dextrose, lactose et cetera. Voedingsmiddelen van witte bloem zijn bijna net zo ongezond, maar ook witte rijst en fruitsap doen ook aardig mee als het gaat om dik makers

 

  • Transvetten

Transvetten zijn machinaal geharde vetten. Ze doen eigenlijk niets anders dan schade aanrichten aan ons lichaam en voorzien in grote hoeveelheden lege calorieën van de aller slechtste soort. Ze zitten nog vaak in kant en klare producten waarbij we ook moeten letten op deegwaren, gebak, chips, roomijs, sauzen, friture snacks en vleeswaren.

Overige vetten

Er zijn veel mensen die denken en zich laten vertellen dat alle vetten ongezond zijn. Het tegendeel is echter waar. Boter en oliën worden vaak als voorbeeld van ongezond beschouwd maar daarbij wordt er vergeten dat ze voorzien in vitamine A, D en E en dat ze mineralen en spoorelementen bevatten. Olijfolie, kokosnootolie, lijnzaadolie en hennepolie zijn zelfs prima om op een gezonde wijze gewicht te verliezen en helpen met de spijsvetering. Natuurlijk geldt ook hier, alles met mate. Dus eenvoudig gezegd kun je zonder vet niet leven!

 

  • Alcohol

Naast de opsomming van de eerder 3 genoemde stoffen die energie leveren is er een vierde stof die we allemaal kennen die ook energie levert. Alcohol. (7 kcal per gram)

Helaas kan je lichaam verder helemaal niets met alcohol en wordt het zelfs herkent als een zenuwgif dat bestaat uit enkel leg calorieën.

Wat leveren calorieën die niet leeg zijn aan nuttige stoffen

+ bouwstoffen: voor lichamelijke groet, spierontwikkeling maar ook herstel van lichaamscellen. Vaak ook aanwezig in fruit en groente

+ beschermingsstoffen: cellen die beschermen tegen ziektes zijn vitamines, mineralen, spoorelementen en bepaalde enzymen.

+ Ballaststoffen: die hun bijdrage leveren aan onze spijsvertering en het immuunsysteem van ons lichaam. Voedingsvezels zijn pectine, cellulose slijmstoffen enzovoorts. Ook deze zijn aanwezig in fruit en groente.

De producten van Proslank zijn allemaal geselecteerd om een gezond en evenwichtig dieet te houden waarbij u geen calorieën hoeft te tellen en gegarandeerd bent dat u geen lege calorieën binnenkrijgt.

De maximaal 5 producten per dag voorzien u in u dagelijkse behoefte aan energie.